SMB3 Suomi Logo

Any% Warpless Route

Reitti

Kuviin on merkattu punaisella reitit kaikkien maiden läpi.

World 1


Ykkösmaailmassa ei ole erityisiä haasteita routen osalta. Hammerbro on pakko taistella, mutta kenttien osalta ei ole erityisiä huomioitavia asioita.

World 2

2-4 ja 2-5 kenttien väliltä voit valita kumman pelaat. Aloittelijalle suositellaan 2-5 kenttää koska se on paljon helpompi kuin 2-4.

Hammerbroiden osalta toisessa maailmassa, vasara on pakollinen tavara ja soittorasia voi jättää ottamatta jos haluaa. Aloittelijoille suositellaan suoraan kaikkien hammerbroiden ottamista. Soittorasian ottaminen mahdollistaa sen, että 5-1 kenttää ei tarvitse käyttää P-Siipeä hakeakseen soittorasiaa.

Early Hammer

Toisessa maailmassa voi saada myös todella harvinaisen "Early hammerin", eli aikaisen vasaran. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vasaraa kantavaa veljeä vastaan taistellaan joko 2-3 kentän jälkeen (joka on yleisempää) tai jopa ennen kenttää 2-3, jolloin on mahdollista rikkoa kartalla oleva kivi ja ohittaa 3 tai 4 kenttää. Jos tämä tapahtuu ja käytetään vasara kiven rikkomiseen jo toisessa maailmassa, neljännessä maailmassa ei voida rikkoa kiveä maailman alusta.

World 3

Kolmannessa maailmassa pelaa punaisella merkatut kentät ja taistele molempia vasaraveljiä vastaan. Kenttää 3-6 ei pelata vaan sen kohdalla käytetään pilvi jolla mennään kenttään 3-8.

Kolmannessa maailmassa erityisen tärkeä asia on että ei kuole kertaakaan. Kartassa olevat sillat avautuvat ja sulkeutuvat jokaisen kentän jälkeen. Jos pelaa punaisella merkityt kentät ja taistelee molempia vasaraveljiä vastaan, silta joka on kentän 3-6 alapuolella on kiinni, eli sen yli pääsee kulkemaan. Jos esimerkiksi kuolet yhden kerran, niin sillan rytmi muuttuu. Jos esimerkiksi kuolet yhden kerran jossain kentässä, voit yrittää taistella vain vasaraa kantavaa vasaraveljeä vastaan jolloin silta on alhaalla silloin kun pääsee sinne. Jos kuolee kaksi kertaa silloin sillan rytmi on sama kuin ei olisi kuollut kertaakaan.

3-8 kentässä kuoleminen on myös todella huono asia, jolloin kannattaa ottaa jo alusta, koska kun 3-6 kentän yli käytettiin pilvi joutuu mario kuoleman jälkeen siis pelaamaan 3-6 kentän, joka on todella hidas autoscroller kenttä.

Runaway

"Runaway bro", suomeksi "Roni" eli jompi kumpi vasaraveljistä lähtee juoksemaan ruudun ulkopuolelle ennenkuin sitä vastaan on kerennyt taistella. Tämä taas tarkoittaa sitä että silta on väärässä asennossa kun sinne päästään. Runia voi jatkaa käymällä kuolemassa nopeasti 3-6 kentässä. Mitä alemmaksi ennätyksen aika laskee, sitä huonompi asia Roni on, koska kovalla tasolla se tarkoittaa automaattisesti runin aloittamista alusta.

World 4

Aloittelijoiden kannattaa ottaa kaikki vasaraveljet tästäkin maailmasta. Jos ei kuitenkaan halua ottaa kaikkia vasaraveljiä niin pilvi on ainut pakollinen. Tässä maailmassa pilvi- ja p-siipi hammerbrot katsovat oikealle ja tähti katsoo vasemmalle.

Jos toisessa maailmassa on tullut early hammer ja se on käytetty, täytyy pelata 4-F1 sen sijasta että rikkoo kiven siitä vierestä. Tämä siksi että koska toisessa maailmassa käytettiin jo 1 vasara, ei tähän ole enää vasaraa käytettävissä.

Boxless

Boxless tarkoittaa sitä että p-siipi ja tähti vasaraveljet pystytään väistämään käyttämättä soittorasiaa. Tämä tarjoaa mahdollisuuden pelata koko viidennen maan tulikukalla, sekä säästää 1 p-siipi (joka muuten käytettäisiin esim. 5-1 kenttään).

World 5

Viidennestä maailmasta aloittelijoiden kannattaa edelleen taistella kaikkia vasaraveljiä vastaan. Jos kuitenkaan ei haluta ottaa kaikkia, niin tässä maailmassa tulee eri reitit näkyviin.

"P-Wing route"

P-siipi reitillä tarkoitetaan sitä että kentässä 5-1 lennetään ylös salaiseen putkeen, jonka kautta käydään hakemassa soittorasia. Tällä soittorasialla sitten voidaan nukuttaa ja ohittaa maassa olevat hammerbrot (tähti ja p-siipi). Tämä route on kaikista nopein, mutta 6-9 täytyy seinähypätä, tai 6-10 täytyy pelata, sekä 7-6 täytyy klipata.

"Gamble route"

Gamble routessa nimensä mukaisesti gamblataan maassa olevien vasaraveljien kanssa. Tässä toivotaan sitä että maassa olevista vasaraveljistä täytyy taistella vain p-siipi veljeä vastaan, ja onnistua väistämään tähti. Gamble routessa on aina riski +-10 sekunnin aikahäviölle jos joutuu taistelemaan molempia veljiä vastaan.
Gamble routen etuja on sen onnistuessa se, että viidennen maan voi pelata alusta loppuun tulikukalla, 6-9 kentän yli voi lentää p-siivellä sekä 7-6 kentän yli voi myös lentää p-siivellä, eli tämä reitti on paljon turvallisempi loppurunin kannalta, mutta luo riskin 5 maassa aikahäviölle.

World 6

Kuudennessa maailmassa, taas kerran aloittelijoiden kannattaa ottaa vaan kaikki vasaraveljet. Jos kaikkia ei haluta ottaa, niin tähti on ainut jonka voi jättää ottamatta, eli pilvi sekä vasara ovat pakollisia.

Kenttään 6-5 täytyy käyttää p-siipi koska kenttä on sillä tavoin nopeinta läpäistä.

6-9 ja 6-10 kenttien väliltä pelaaja voi itse valita kumman niistä pelaa. 6-9 kentässä täytyy suorittaa tarkka seinähyppy, tai sen yli voi lentää p-siivellä. 6-10 on vaikea kenttä pelata nopeasti läpi.

World 7

7-1 sekä 7-6 kentät ovat kenttiä joissa voit mennä seinän läpi, mutta 7-6 yli voit lentää mikäli käytettävissä on P-Siipi. 7-1 kentän yli ei voi lentää, siinä on mentävä seinän läpi tai mentävä ovesta sisäkautta normaalisti.

7-4 Kenttää ei pelata ollenkaan, vaan käytetään inventorystä pilvi jolla pääsee ohittamaan kentän.

7-7 ja 7-8 kenttien väliltä voit valita kumman pelaat. 7-7 on hieman hitaampi, mutta helpompi. 7-8 taas on hieman nopeampi ja vaikeampi + sieltä saa vasarapuvun.

7-9 ja 7-F2 kenttien välillä voit valita kumman haluat pelata tai pelata molemmat. 7-9 on hieman hitaampi, mutta helpompi kuin 7-F2. Aloittelijoille suositellaan pelkkää 7-9 kenttää. Jos molemmat kentät pelataan, muistathan, että inventoryssäsi on yksi ylimääräinen pilvi, joten se täytyy käyttää 8-F kentän yli.

World 8

Kahdeksannen eli viimeisen maan ensimmäisessä ruudussa ei ole mitään erikoista. Molemmat autoscrollerkentät on pakko pelata.

Toisessa ruudussa tuleekin sitten koko runin jännin osuus, nimittäin kädet! Kolmessa ruudussa on mahdollisuus siihen että käsi nappaa Marion ylimääräiseen kenttään joka on pelkkää aikahäviötä. Jokaisen kentän kohdalla on 50/50 mahdollisuus siihen että pääseekö etenemään vai nappaako käsi. Speedrunien kannalta 0 kättä on tietysti paras ja 3 kättä huonoin. Kuvaan on merkitty vaaleanpunaisella kohdat joissa kädet voi napata.
Käsien kesto on keskimäärin 20 sekuntia optimaalisesti pelattuna. Viimeisestä käsikentästä on mahdollisuus ottaa tulikukka jos sinne mentäessä sitä ei ole ja sellaisen haluaa.

Käsien jälkeen on autoscrollerkenttä joka on pakko pelata.

8-1 kenttään on suositeltavaa käyttää tähti tavaraluettelosta. Se on mahdollista pelata myös ilman tähteä, mutta se on tosi vaikea strategia. 8-2 kenttä pelataan myös.

Huom! Jos pelasit 7 maailmassa kentät 7-9 ja 7-F2 sinulla on käytettävissä pilvi jolla voit mennä 8-F yli!