Perusmekaniikat
P-Speed
P-Speed on yksi pelin peruspilareista. Selkosuomella P-Speed tarkoittaa nopeinta mahdollista vauhtia jota Mario pystyy juoksemaan. Pelin speedrunaus perustuu hyvin pitkälle siihen, että yritetään mahdollisimman paljon juosta P-nopeudella, koska se on nopein tapa liikkua.
End-level Cards
Jokaisen tavallisen kentän lopussa on "End-level card" jossa vaihtuu nopeaan tahtiin, tähti,
sieni ja tulikukka. Kortit keräytyvät ruudun oikeassa alareunassa olevaan osioon.
Kolmen kortin välein on mahdollista saada "Fanfaari" jota pyritään välttämään speedruneissa.
Jos alareunassa kaikki 3 korttia ovat samat tulee siitä Fanfaari.
Yleisesti kun juoksee suoraan korttiin niin nopeasti kuin mahdollista, siitä tulee tähti, jos
jarruttaa vähän tulee siitä sieni ja jos jarruttaa vielä vähän enemmän siitä tulee tulikukka.
Fanfaarin välttää siis sillä että edes yksi kolmesta kortista on eri kuin muut. Suositeltavaa on
ottaa yhteen korteista sieni ja muihin juosta täysiä.
Kysymysmerkki palikat
Kysymysmerkkipalikat ovat varmasti tuttuja jokaiselle kuka on koskaan Mario pelejä pelannut.
Tässä muutama asia joita on kuitenkin hyvä tietää SMB3 kyssäripalikoista. Tässä pelissä niistä voi
saada vain kolikkoja tai power uppeja. Poweruppeja ovat sieni, tulikukka, lehti, tanooki puku ja vasarapuku.
(Vasarapuvun ja tanookipuvun voi saada vain harvoista kentistä joissa on jättimäinen kyssäripalikka.)
Kiinnitä myös huomiota siihen kumpaan reunaan palikkaa hyppäät! Tavarat jotka liikkuvat (kuten sieni, vasarapuku, tanookipuku, lehti)
lähtevät aina liikkumaan vastakkaiselle puolelle, siitä kumpaan reunaan Mario on osunut.
Esimerkiksi kentässä 5-4
jos haluat ottaa alusta sienen, kannattaa hypätä palikan oikeaan reunaan että sieni lähtee vierimään vasemmalle,
koska oikealla on heti rotko.
Klippaaminen
Mario kolmosessa pystytään myös "klippaamaan" seinän sisälle. Jos Mario joutuu seinän peli alkaa työntää Mariota oikealle päin, joka on erityisen hyödyllistä kentissä, joissa voi ohittaa pidemmän reitin clippaamalla seinän läpi. Klippejä on 3 eri tyyppiä.
Kulmaklippi

Nurkkaklippi

Lattiaklippaus

Subpixelit
Subpixelit ovat pelin sisäisiä arvoja, joilla peli pitää muistissa, missä Mario sijaitsee. Subpixeleitä on 16 (0-15), eli jokainen ruudun pikseli koostuu 16 subpixelistä. Oikealle liikuttaessa subpixelit liikkuvat eteenpäin (1 -> 2 -> 3) ja vasemmalle liikuttaessa taaksepäin (3 -> 2 -> 1).
Asiaa voisi havainnollistaa esimerkiksi siten, että kokonaisluvut ovat lukuja, jotka voi fyysisesti havaita ruudulla, kun Mario liikkuu. Subpixelit ovat kymmenesosia, joita peli laskee, mutta sitä ei näytä niitä. Esimerkiksi 50.15 tarkoittaa, että Mario on vasemmalta luettuna pikselillä 50 ja subpixelillä 15.
Subpixeleitä pystyy myös hallitsemaan erittäin tarkoilla liikkeillä, joita käytetään esimerkiksi 7-1 kentän klippiin. Yksinkertaisesti sanottuna, koska 7-1 kentän klippaaminen seisoviltaan onnistuu vain subpixeleillä 14-15, edellisen ilmalaivan lopussa pyritään liikuttamaan Mariota 1 pikseli vasemmalle pienellä inputilla.
Huom! Subpixeleiden manipulointi on hyvin vaikeaa, joten jos olet aloittelija, älä vielä mieti sitä tarkemmin."/p>
Vasaraveljien tunnistaminen
Vasaraveljien tunnistaminen on oleellinen osa tämän pelin speedrunausta. On hyvä tietää mitä esinettä tietyt vasaraveljet
kantaa, että tietää tarvitseeko niitä vastaan taistella. Osiossa Warpless Route kerrotaan
kunkin maan vasaraveljien suunnat.
Vasaraveljet tunnistetaan niiden katseen suunnan perusteella, kun kentästä poistutaan ja vasaraveljet alkaa liikkumaan ja Mario tulee esille.
Alla olevassa videossa on kutosmaassa olevat pilvi ja tähti vasaraveljet.
Tässä tapauksessa ylempi vasaraveljes kataa pilveä koska sen ensimmäinen suunta liikuttaessa on vasen.
Firekill Patternit
Firekill patterneilla tarkoitetaan ilmalaivoissa olevien Koopalingien liikettä ja toimintaa taistelussa. Koopalingien patternit mukautuu sen mukaan kuinka pitkä aika viimeisen kentän läpäisystä on siihen hetkeen, kun pelaaja tulee taisteluun.
Alla olevasta linkistä pääset huippupelaajan "TEEX" tekemään YouTube soittolistaan eri firekill patterneista, ja siitä miten firekillit suoritetaan.
Paina tästä